راه های افزایش عمر باتری
برخی از خودروهای داخلی از انواع سربی-اسیدی استفاده میکنند که با کد LM شناسایی شده و انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند. این باتریها به محفظه آب مقطر نیاز دارند تا در صورت لزوم به رقیقسازی الکترولیت بپردازند. در سوی دیگر، باتریهای FM که با نام اتمی نیز شناخته میشوند، به مراقبت چندانی نیاز ندارند و از صفحات سرب-کلسیوم تشکیل میشوند.
با آگاهی به اهمیت این عضو مهم، باید اقداماتی را در طول استفاده از خودرو و رفتار با آن در نظر بگیریم که سلامت باتری خودرومان را تضمین کند. در ادامه در بخش آموزشی وبسایت لاماری به نکات مفیدی اشاره خواهد شد که برای شما هم کابردی خواهند بود:
تمیز کردن باتری خودرو
پس مدتی که از عمر باتری میگذرد، هیدروژن اسید باتری ذرهذره نشت میکند و در اطراف قطبهای باتری خوردگی ایجاد میکند. زمان تعویض روغن موتور معیار مناسبی برای انجام این کار است. برای این امر میتوان از محلولهای بازاری مخصوص استفاده کرد تا چربیها و کثیفیها از باتری زدوده شود؛ بنابراین با یک اسفنج یا حتی محلول نصفه آب و جوششیرین هم میتوان این کار را انجام داد. پس از پایان کار، از خشک بودن باتری خود اطمینان حاصل کنید.
ایمنی فیزیکی باتری
بهتر است هر از چندگاه، وضعیت قرارگیری باتری در محل تعیینشدهاش را بررسی کرده تا از شلشدن احتمالی آن جلوگیری کنید. تکانهای زیاد خودرو در نتیجه دستاندازها یا پستیوبلندیهای غیراستاندارد مسیرها میتواند در درازمدت در چفتی پیچهای جایجای خودرو خلل ایجاد کند.
عملکرد درست موتور خودرو
نکته دیگری که میتواند عمر باتری را بهصورت محسوسی تحت شعاع قرار دهد، کارکرد درست موتور خودرو است. درصورت نقص در کار موتور مانند آسیبدیدگی ناشی از یک تصادف، ممکن است دینام خودرو در کار خود با خلل مواجه شود و در شارژ مجدد باتری ناکام بماند. عدم شارژ باتری هم خیلی زود شما در مکانی غیرمنتظره غافلگیر خواهد کرد.
خنک نگه داشتن باتری خودرو
نکاتی کوچکی هستند که در درازمدت میتوانند تضمینکننده سلامت باتری خودرو شما باشند. در فصول گرم مانند تابستان سعی کنید خودروتان را در آفتاب مستقیم پارک نکنید و درصورت اجبار به انجام این کار، از روکش برای آن استفاده کنید. استفاده از روکش خود باتری هم روشی موثر به شمار میرود.
تاثیر دما روی باتری خودرو
دمای مناسب برای باتریهای سربی-اسیدی ۱۹ تا ۳۲ درجه سانتیگراد اندازهگیری شده است. این باتریها به صفحات سربی و دیاکسید آن مجهز شدهاند که درون محلول اسید سولفوریک و آب شناور هستند. ارتباط الکترولیت با این صفحات انرژی را جریان میدهد. دما هم تاثیر زیادی روی الکترولیت و روند جریان انرژی دارد. عمر باتری در دمای ۲۵ درجه یکونیم برابر عمر همان باتری در دمای ۳۳ درجه است.
گرما واکنشها را افزایش میدهد. در سوی دیگر، سرما از قدرت باتری میکاهد. بهتر است برای محافظت از باتری دربرابر سرمای زیاد از عایق و پوشش استفاده کرد که بهصورت کیتهای مخصوص دردسترس هستند. این روکشها برای خنک نگه داشتن باتری در تابستان هم مفید هستند؛ چراکه هوا را بهخوبی از خود گذر میدهند. خرید باتری کوچک با قابلیت استفاده از عایق برای آن بهتر از یک باتری بزرگ بدون عایق خواهد بود.
خاموش کردن تجهیزات برقی به همراه موتور
همانگونه که گفتیم، دینام خودرو کار شارژ را به کمک موتور روشن انجام میدهد و با خاموش بودن آن، عمل بازیابی نیرو و شارژ دوباره انجام نخواهد شد؛ به همین دلیل باید از روشن کردن اجزای برقی خودرو پیش یا پس از روشن شدن خودرو تاحد ممکن خودداری کرد. استفاده از لوازم پرمصرفی چون چراغهای داخلی و بیرونی و بهویژه ضبط صوت خودرو میتواند سرانجام باتری شما را خالی کرده و در رویدادی کاملا غیرمنتظره، باعث دردسر آفرینی شود.
دقت کنید که برای این کار به روشن و خاموش کردن مداوم خودرو روی نیاورید چون این کار خود باعث کاهش عمر باتری خواهد شد. بهتر است برای دقایقی خودرو را روشن کنید تا عمل شارژ مجدد انجام شود.
فشار استارت روی باتری خودرو
استارتزدن یا روشن کردن خودرو یکی از وظیفه سنگین و پرمصرف برای باتری محسوب میشود و انجام بیمورد آن میتوان عمر باتری را کاهش دهد. باتری خودرو برای بازیابی نیروی خود به کارکرد موتور روشن نیاز دارد تا بهوسیله یک دینام، انرژی خود را برای همیشه از دست ندهد و دوباره شارژ شود. روشنوخاموش کردن مداوم یک خودرو دیگر مجال این کار را به آن نخواهد داد.
محلول الکترولیت داخل باتری از اسیدی سبک سود میبرد کرد در بخش بالایی آن قرار دارد. در پایین هم اسیدی سنگینتر وجود دارد. لایه اسید سبک میتواند کاربری استاندارد خود را از دست بدهد و درنتیجه، همه چیز بر دوش اسید سنگین خواهد بود. با ادامه این روند، سرانجام از عمر باتری کاسته خواهد شد.