lamari
فهرست مطالب

آرین پارس موتور مدتی پیش اولین خودرو سواری تولید داخل خود لاماری ایما را رونمایی کرد. لاماری ایما کراس اووی سایز متوسط و شهری بوده که در آستانه ورود به بازار ایران است و روز گذشته توسط خبرنگاران و اصحاب رسانه در پیست آزادی بررسی شد. در ادامه به بررسی ویژگی های این خودرو و سواری لاماری ایما می پردازیم.

در این بخش به اختصار نظر هر رسانه خبری را در مورد خودروی لاماری ایما در نظر گرفته ایم تا متخخصان حوزه خودرو و خبرنگاران خبره چه در چنته لاماری ایما در پیست آزادی دیده اند، پس در ادامه بخشی از مطالب منتشر شده در هر رسانه معتبر خودرویی را با شما به اشتراک می گزاریم.

 

رسانه همراه مکانیک :

گوزن در تست گوزن

لاماری فارغ از ظاهر متفاوت و اسپرت، 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن‌متر گشتاور را پیشکش آسفالت می‌کند. شتاب صفرتاصد این خودرو نیز روی کاغذ رقمی کمتر از 9 ثانیه را نشان می‌دهد. اما این اعداد و ارقام چگونه به‌دست آمده‌اند؟ خب، مسلما پاسخ محدود به یک یا 2 آیتم نیست اما بدون شک رهبر این ارکستر هماهنگ را باید گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تَر یا WDCT تولید گتراگ دانست.

کوپل و هماهنگی کم‌مانند گیربکس و پیشرانه لاماری در قیاس با رقبای هم‌رده در بازار ایران موجب شده این کراس‌اوور اسپرت میدسایز با وزن 1550 کیلوگرم در تست درگ چالاک و خوش‌خرام ظاهر شود. هرچند صادقانه باید اعتراف کرد عملکرد لاماری ایما حین رانندگی اسپرت و به قول قدیمی‌ها «سرگاز»، در حد و اندازه‌های 195 اسب و 285 نیوتن‌متر نیست.

اما پرفورمنس این خودرو برای رانندگی اسپرت شهری کاملا راضی‌کننده و دست‌کم یک سر و گردن بالاتر از رقبا به نظر می‌رسد. به‌خصوص که فرمان‌گیری و عملکرد نه سفت و نه نرم سیستم تعلیق این خودرو به راننده اعتمادبه‌نفس بالایی در مانورهای ناگهانی می‌بخشد. اگرچه به‌رسم همه کراس‌اوورهای دیفرانسیل جلو شاید در پیچ‌های تند با اندکی انحراف بخش عقب مواجه شوید که البته باید این انحراف را در حد کمینه توصیف کرد.

lamari

البته پیش از این‌که بخواهیم درباره خروجی واقعی لاماری ایما سخن بگوییم باید اعتراف کنیم فرمان بسیار دقیق و خوش‌دست این خودرو که حتی سر تندترین پیچ‌ها نیز نه بیش است و نه کم در کنار عملکرد قابل دفاع سامانه پایداری آن عواملی هستند که حتی در یک شبیه‌سازی نه‌چندان استاندارد از تست گوزن نیز لاماری را سربلند از آزمون بیرون می‌آورند.

رینگ‌های آلومینیومی 19 اینچی رنگ مشکی؛ طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4565، 1860 و 1690 میلی‌متری، فاصله محوری یا ویل‌بیس به طول 2715 میلی‌متر، مخزن سوخت با حجم 55 لیتر و مصرف سوخت کمتر از 7 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی را نیز باید از جمله سایر اعداد و ارقام لاماری ایما دانست.

سقف پانورامیک دوتکه، تنظیم برقی صندلی راننده، پوشش چرمی صندلی‌ها، سنسور نور، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب خودرو، کروز کنترل، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، امکان تنظیم روشنایی کلاستر پشت فرمان، کول‌باکس، سیستم تصفیه هوای کابین موسوم به AQS، دوربین ثبت وقایع، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد نیز از جمله سایر آپشن‌های این خودرو محسوب می‌شوند.

در بخش ایمنی هم دست تیپ اولیه لاماری ایما خالی نیست. این خودرو با برخورداری از 6 کیسه هوا و تجهیز به انواع سیستم‌های ترمز و پایداری از سامانه ضد بلوکه و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز برای همه چرخ‌ها گرفته تا کنترل کشش، حرکت در سربالایی و سرپایینی و هرزگردی (ABS ،EBD ،ESC ،HDC ،HAC ،TCS ،HBA ،BAS) به‌علاوه بدنه تقویت‌شده با فولاد مقاومت بالا، یک کراس‌اوور ایمن به حساب می‌آید.

رسانه اسب بخار :

تست و بررسی لاماری ایما در پیست آزادی

باید در ابتدای کار گفت که حضور یک خودرو در پیست آزادی، بیشتر برای بررسی شتاب و پایداری آن محصول مناسب است. برای همین در تست و بررسی لاماری ایما در پیست آزادی، بیشتر به قابلیت حرکتی این خودرو در مسیرهای صاف پرداخته ایم و پایداری آن را بررسی نموده ایم.

لاماری ایما جز کراس اوورهایی به حساب می آید که حرکت های عرضی کمی دارد و همین مسئله سبب می شود تا پایداری مناسبی را از خود نشان بدهد. همچنین سرنشیان در کابین این خودرو، به خاطر کم بودن حرکت های عرضی احساس آسایش قابل قبولی را دارند. در فشارهایی که به پیشرانه این خودرو وارد می شد، صدای غیر طبیعی کابین ایما نفود نمی کرد و در حالت ایستاده، ارزش و صدای مزاحمی در کابین وجود نداشت.

عملکرد ترمزها و سیستم کنترل پایداری لاماری ایما را می توان خوب و مناسب دانست. در پیچ های مختلف پیست آزادی، سامانه کنترل پایداری به سبکی وارد عمل می شد که اختلالی در ادامه حرکت خودرو ایجاد نمی کرد و بیشتر در راستای حفظ مسیر رانندگی وارد عمل می شد. فرمان پذیری این کراس اوور جدید هم خوب و قابل قبول بود و سامانه فرمان کمکی برقی (EPS) ایما عملکرد مناسبی را داشت.

در روز سه شنبه فرصتی فراهم شد تا خبرنگاران حوزه خودرو دیداری از نزدیک با لاماری ایما داشته و این خودرو را تست کنند. لاماری ایما موتوری با پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت میتسوبیشی بوده که دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI است و قدرتمندترین موتور استاندارد موجود در کشور بوده و قادر به تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تر بدون امکان تعویض دستی دنده ها به چرخ های جلو منتقل می شود. بررسی لاماری ایما در پیست آزادی+ مشخصات و تصاویر به دلیل قدرت بیشتر پیشرانه نسبت به رقبا، شتابگیری اولیه لاماری ایما تا اندازه ای نسبت به رقبای هم رده بهتر است به طوری که عملکرد موتور و گیربکس برای شتاب گیری خودرو کاملا هماهنگ است. برای لاماری ایما سه حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت و یک حالت اسپرت برای فرمان تعبیه شده تعیین شود که در شرایط مانور تعبیه شده است.  بررسی لاماری ایما در پیست آزادی+ مشخصات و تصاویر پایداری خودرو در پیچ ها بسیار مناسب است و بازی سیستم تعلیق در پیچ ها دلهره ای وارد نمی کند . یکی از مزایای خودروی لاماری ایما روشن شدن دکمه پایداری خودرو بالای در سرعت بالای 40 کیلومتر با وجود خاموش بودن است اما نبود تعویض دنده دستی را شاید بتوان ضعف بزرگ این خودرو دانست. بررسی لاماری ایما در پیست آزادی+ مشخصات و تصاویر بررسی فضای داخلی خودرو نیز نشان می دهد در حالتی که سرنشین جلو و راننده، صندلی خود را به صورت کاملا راحت تنظیم کنند، در ردیف دوم فضای کاملا کافی برای نشستن سه نفر بزرگسال فراهم است و با وجود اینکه لاماری ایما حالتی شبیه به کراس اوورهای کوپه دارد، اما فضای سر برای سرنشینان در ردیف عقب کاملا کافیست.

در بحث پیشرانه و جعبه دنده باید گفت که هماهنگی خوبی میان دو این قطعه مکانیکی وجود دارد و تعویض دنده ها، انتقال گشتاور و ثبات حرکت در ایما دیده می شود.

اما با توجه به تست های انجام شده در پیست آزادی، باید به این نکته اشاره کرد که شتاب لاماری ایما آرین موتور آنچنان عجیب نیست. با توجه به توان ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر، توقع می رود که این کراس اوور جدید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۱۰ ثانیه را در شرایط جوی تهران ثبت کند. اما بررسی های مختلف نشان داد که ایما شتاب مورد نظر را در محدوده ۱۰.۱۷ تا ۱۰.۵۸ ثانیه ثبت می کند.

البته که در زمان بررسی، دو سرنشین داخل خودرو بوده و با توجه به فشارهای در طول تست، جعبه دنده دو کلاچه این کراس اوور در بهترین شرایط دمایی خود حضور نداشته است. با این حال می توان احتمال داد که این کراس اوور در حالت ایده آل، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۹.۵ ثانیه ثبت کند.

کراس اوور ایما به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو شارژر GDi مجهز است. این پیشرانه ۴A95 نام دارد و مهندسی و امتیاز آن برای کمپانی میتسوبیشی است. این پیشرانه در کارخانه شنیانگ میتسوبیشی در چین تولید شده و جز قوی ترین پیشرانه های ۱.۵ لیتری توربو در بازار چین به حساب می آید.

لاماری ایما می تواند ۱۹۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید کند و جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه ۷ سرعته تَر (Wet) نیز، توان پیشرانه را به چرخ های جلوی این کراس اوور آرین موتور می رساند. حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده است و بیشتری اسب بخار هم در ۵۲۰۰rpm تولید می شود.

 

lamari

وزن خالص لاماری ایما ۱۵۵۰ کیلوگرم اعلام می شود و به این ترتیب، بیشترین بازدهی توان نسبت به وزن خودروهای مونتاژی و داخلی، در این کراس اوور است. این کراس اوور به باک ۵۵ لیتری بنزین مجهز بوده و در حالت بهینه می تواند مصرف سوخت کمتر از ۷٫۵ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد.

خودروپلاس

لاماری ایما” یکی از جذاب ترین کراس اوورهای چینی از نظر طراحی ظاهریست یک جلو پنجره بزرگ با دو ابروی خشن که نگاه مخاطب را به خود جلب میکند .
در نمای جانبی لاماری ایما طراحی ساده تری را شاهد هستیم. کاپوتی به نسبت کشیده در کنار کابینی طولانی برای این خودرو طراحی شده که همین طول زیاد نشان دهنده فضای زیاد کابین برای پنج نفر است. در قسمت عقب شیشه درب صندوق شیبی ملایم داشته که حالتی کوپه مانند را به این خودرو بخشیده است. در پروفیل عقب هم شاهد طراحی جذابی هستیم و یک نوار LED دو چراغ اصلی را به یکدیگر متصل کرده اند. نکته مثبت وجود دو خروجی اگزوز دوال در دو طرف سپر بوده که هر دو واقعی هستند.
چالش لاماری ایما در پیست آزادی +تصاویر

کابین لاماری ایما آرین پارس موتور

روی داشبورد لاماری ایما دو نمایشگر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی درون یک قاب قرار گرفته اند. یکی از این نمایشگرها به جای کلاسترهای عقربه ای پشت فرمان بوده و دیگری نقش سیستم سرگرمی و مالتی مدیا را ایفا می کند. به لطف این نمایشگر تقریبا تمام کلیدهای فیزیکی درون کابین لاماری ایما حذف شده اند. حتی در میان داشبورد کلید میانبر برای سیستم مالتی مدیا هم طراحی نشده و سعی شده کابین به معنای واقعی دیزاینی مینیمال، ساده و شکیل داشته باشد. در سمت چپ فرمان کلیدهای مربوط به تنظیم آینه های جانبی و همچنین روشن و خاموش کردن سیستم کنترل پایداری قرار دارد. در کنسول میانی هم پنل مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک طراحی شده است. روی فرمان D شکل لاماری ایما کلیدهای کنترل سیستم صوتی و همچنین کروز کنترل و کامپیوتر سفری و همچنین تنظیم روشنایی کلاستر پشت فرمان جانمایی شده است.

به لطف امکان تنظیم روشنایی حتی در نور زیاد هم می توانید دید خوبی نسبت به نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان داشته باشید. در کنسول میانی لامار ایما خبری از نصب شیفتر دنده مکانیکی نیست. به جای آن شیفتر دنده الکترونیکی یا شیفت بای وایر نصب شده که اتصالی مکانیکی با گیربکس ندارد. این موضوع سبب شده یک فضای خالی در زیر کنسول ایجاد شود و به عبارتی کنسول وسط حالتی شناور داشته باشد. تنها کلیدهای فیزیکی اطراف شیفتر دنده برای ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل خودرو در سرازیری و انتخاب مدهای رانندگی تعبیه شده اند.

اقتصاد خودرو :

نقدی بر پیکره جذاب و اسپرت ایما!

طراحی لاماری ایما دینامیک است. به‌عبارتی خط و خطوط و فرمی که در بدنه این خودرو به‌چشم می‌خورد، سبب حرکت‌ها و احجامی شده که خودرو را از حالت سکون خارج کرده و به‌این کراس‌کوپه حالت پویا بخشیده است. فیس یا دماغه خودرو که اصطلاحا در طراحی به آن Shark Nose گفته می‌شود، پوزه کوسه‌ای است.

سبک طراحی لاماری ایما تقریبا یک اس‌یووی کراس‌اوور کوپه‌ است و شکل کمانی سقف این حس را به‌خودرو داده است. بر این اساس طراحی این خودرو با مدل‌های موجود دیگر در بازار تفاوت قابل توجهی دارد؛ هم به‌لحاظ نمای کلی چهره و هم به‌لحاظ کلیت بدنه. از طرفی در طراحی بدنه ایما، برخلق یک اس‌یووی اسپرت و جوان‌پسند تاکید زیادی شده و بنابراین در این مدل شاهد تناسبات کوپه‌مانند و حجم‌پردازی‌های عضلانی چندان عجیبی نیستیم؛ زیرا سرطراح این خودرو هانس هنین کئوفله است (طراح سابق کمپانی مرسدس‌بنز که در طراحی دو مدل از اس‌یووی-کوپه‌های مرسدس‌بنز همکاری داشته است).

وی در این خودرو نیز سعی بر خلق پیکره‌ای مهیج، پویا و جذاب داشته است و با نگاهی دقیق‌تر درمی‌یابیم که ‌جلوپنجره بزرگ و دی‌لایت‌های باریک و عریض در جلو تصویر تهاجمی و دینامیکی به‌ایما بخشیده‌اند و در نمای عقب نیز چراغ‌های LED کشیده و عریض از پهنای بیشتری برخوردار شده‌اند. هرچند استفاده از رینگ‌های 19 اینچی، اسپویلر الحاقی W شکل، چراغ خطر سه‌تایی عمودی و سراگزوزهای کروی‌شکل دوبل در طرفین سپر، هیجان بیشتری به‌لاماری ایما می‌دهد.

 

کابینی که آشنا اما خاص است

در طراحی کابین نیز اگر آن را با سایر همکلاسان خود مقایسه کنیم، باید گفت صفحه‌نمایشگر LED عریضی که برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و نمایشگر اطلاعات-سرگرمی تعبیه‌ شده، سبب شده است طراحی این خودرو متمایز از سایر هم‌کلاسانش باشد. زیرا این سبک طراحی داشبوردها جدید بوده و به‌گونه‌ای است که شما هیچ‌چیز نمی‌بیند به‌جز یک نمایشگر عریض.

تقریبا در اس‌یووی‌های این سگمنت، این طراحی جزو نخستین‌هایی است که با چنین فرمی شاهد آن هستیم. همچنین در بخش طراحی داخلی برای دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع دو سبک متفاوت به‌چشم می‌خورد که یکی گرد و دوار است و اغلب در محصولات مرسدس‌بنز استفاده می‌شود و دیگری فرم خطی نام دارد که درمحصولات جدید جنسیس، هیوندای و فولکس‌واگن شاهد آن هستیم. بر این اساس و باتوجه به‌این‌که طراح لاماری ایما سرطراح مرسدس‌بنز بوده، استفاده از دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع کروی‌َشکل حس و هیجان بیشتری به‌این فضا بخشیده است.

lamari

هرچند طراحی کابین نیز با تاکید بر مینیمال بودن شکل گرفته و درعین حال، از فرم‌پردازی‌های تکراری متداول در داشبورد و کلیدهای چرخان کنسول میانی خبری نیست و همانند طراحی بدنه، تاکید تیم طراحی بر الگوبرداری از طراحی‌های موفق اروپایی بوده است؛ چراکه حس قرارگیری در پشت فرمان کیا استینگر (فست‌بک اسپرت کیاموتورز) را تداعی می‌کند.

همچنین استفاده از سقف پانورامیک فضای دلنشینی به‌داخل خودرو بخشیده است. از طرفی استفاده از متریال چرم سبب شده است در بحث کیفیت هیچ‌چیز کم نباشد. اما نقدی که بر این خودرو وارد است، این‌که عدم‌وجود پدال شیفتر و عدم‌تعبیه تیپ‌ترونیک برای گیربکس، یک موضوع بسیار مهم به‌نظر می‌رسد که این روزها خریداران خودروهای گیربکس اتوماتیک این دو پارامتر برایشان بسیار مهم است.