در این مطلب از مقالات تخصصی و آموزشی در وبسایت لاماری، قصد داریم اصلیترین دلایل روشن شدن چراغ چک را بررسی کنیم.
خرابی سنسور اکسیژن
رایجترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو خرابی سنسور اکسیژن است. خرابی این قطعه میتواند به قطعات گرانقیمتی مثل کاتالیزور که آسیب بزند. همچنین خرابی سنسور اکسیژن باعث میشود ECU اطلاعات درستی را دریافت نکند و درنتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش خواهد یافت.
خرابی سنسور جریان هوا
یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک مشکل در سنسور هواست. سنسور هوا با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور، اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو ارسال میکند تا در کنار دیگر اطلاعات، میزان پاشش سوخت توسط انژکتورها را مشخص کند.
ایراد مبدل کاتالیزوری
کاتالیزور قطعهای گرانقیمت در سیستم اگزوز خودرو است که گازهای مضر و سمنی را به گازهای کمخطر تبدیل میکند. اگر این قطعه خراب شود، چراغ چک روشن خواهد شد. البته خرابی کاتالیزور بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده دیده میشود.
ایراد کوئل
کوئل برق لازم برای جرقه زدن شمعها را تأمین میکند و در صورت خرابی چراغ چک روشن خواهد شد. همچنین اگر کوئل خراب شود، شمعها هم بهدرستی کار نمیکنند.
خرابی شمعها و وایرها
وظیفهٔ شمعها ایجاد جرقه و محترق کردن مخلوط سوخت و هوا است. زمانی که شمعها به هر دلیل مشکل داشته باشند، جرقه نخواهند زد و درنتیجه در کارکرد پیشرانه اختلال ایجاد میشود. وایرهای معیوب نیز نهتنها جریان برق موردنیاز شمعها را تأمین نمیکنند بلکه میتوانند باعث خرابی کوئل هم بشوند. یکی از دلایل شایع روشن شدن چراغ چک مشکلی در شمعها و وایرها است.
خرابی ترموستات
ترموستات قطعهای است که با حفظ جریان آب داخل پیشرانه و جلوگیری از ورود آب رادیاتور، به سریع گرم شدن موتور در هوای سرد کمک میکند. اگر ترموستات خراب شود، هنگام داغ شدن آب داخل پیشرانه، باز نمیشود و اجازهٔ عبور آب را نمیدهد که در این صورت میتواند آسیبی جدی به موتور خودرو وارد شود. خرابی ترموستات میتواند چراغ چک را روشن کند.
مشکلی در فن
اگر فن خودرو به هر دلیلی روشن نشود، چراغ چک روشن خواهد شد. روشن نشدن فن میتواند به دلیل ایرادی در مقاومت فن یا سیم و سوکت مربوطه باشد و یا موتور فن خراب شده باشد؛ بنابراین، اگر چراغ چک روشن شد و همزمان آمپر آب بهطور غیرطبیعی بالا رفت، فن مشکل پیدا کرده و باید فوراً خودرو را متوقف کنید.
مشکلی در استپر موتور
این قطعه در خودروهای مجهز به دریچه گاز سیمی است که هوای موردنیاز پیشرانه را در حالت دور آرام و یا هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز و بسته شدن دریچه گاز، تأمین میکند. اگر استپر موتور خراب یا کثیف شده باشد، چراغ چک روشن میشود و خودرو هم درست کار نخواهد کرد. در صورت مشکل استپر، ممکن است خودرو خیلی گاز بخورد و یا هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز در آستانه خاموش شدن قرار گیرد.
خرابی سنسور دمای آب
این سنسور میزان دمای آب را اندازهگیری و به ECU ارسال میکند. در صورت خرابی این سنسور، دمای آب بهصورت صحیح توسط آمپر نشان داده نمیشود، در عملکرد فن رادیاتور مشکل ایجاد میشود و درنهایت چراغ چک روشن خواهد شد.
درست نصب نکردن دزدگیر
اگر دزدگیر بهدرستی نصب نشود میتواند چراغ چک را روشن کند زیرا در این حالت، ECU خودرو دزدگیر را بهعنوان یک عامل مخرب و ایراد شناسایی میکند.
مشکل سنسور دور موتور
سنسور دور موتور روی پوسته گیربکس در قسمت فوقانی فلایویل قرار میگیرد. این سنسور وضعیت میللنگ و سرعت دوران آن را بهصورت لحظهای به ECU ارسال میکند. ECU نیز پس از دریافت اطلاعات سنسور دور موتور و سایر سنسورها، تداوم کار پمپ بنزین، استپر موتور، زمان پاشش سوخت و… را تحت کنترل خود نگاه میدارد. در صورت وجود مشکلی در سیم و سوکت مربوطه و یا خرابی خود سنسور دور موتور، چراغ چک روشن خواهد شد.
مشکل انژکتور
انژکتور وظیفه پاشش سوخت در داخل سیلندرها را بر عهده دارد. خرابی انژکتور مشکل خیلی رایجی نیست اما در صورت بروز میتواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. با خرابی انژکتور، کارکرد پیشرانه هم دچار اختلال خواهد شد.
پایان /