lamari

بررسی جامع لاماری ایما هیبرید

بررسی جامع لاماری ایما هیبرید

فهرست مطالب

کراس اوور‌ی با دو قلب تپنده!

این روز‌ها در بازار رقابتی بلندقامتان، کراس اوور‌ها توانسته اند نظر‌ها را به خود جلب کرده و تا حد زیادی نسبت به کراس اوور متوسط جذابتر و محبوبتر باشند.

 بر این اساس یکی از گزینه‌های کراس اوور جذابی که در بازار داخلی کشورمان وجود دارد، لاماری ایما محصول تازه نفس و جذاب آرین موتور پارس است.

این کراس اوور چند سالی است که به سبد محصولات شرکت آرین پارس موتور اضافه شده است. این خودرو به حدی مورد پسند و توجه قشر جوان قرار گرفت که اواسط سال گذشته، نسخه هیبرید آن نیز رونمایی شد.

در این مطلب تفاوت‌های میان لاماری ایما هیبرید و ایما بنزینی را بررسی خواهیم کرد.

 

lamari.ir

چهره یکسان و زیبا، با اندکی تفاوت

لاماری ایما به عنوان یک کراس اسپرت جسور و جذاب شناخته می‌شود. این خودرو از نظر طراحی به دلیل استفاده از خطوط شکسته و تیز روی بدنه کاراکتر جذاب و جسوری دارد.

این خطوط از ابتدای چراغ‌های LED باریک و گلگیر جلو شروع شده و تا انتهای گلگیر‌های عقب و بالای چراغ عقب ادامه پیدا می‌کند.

 همچنین سطوح تخت روی بدنه و فرمت کمانی سقف (حالت کوپه مانند) استایل تنومند و اسپرتی به این خودرو می‌بخشد. چراغ‌های باریک LED دیلایت در بالاترین قسمت دماغه قرار گرفته که با چراغ‌های اصلی عمودی که زیر آن قرار داشته و سپر عریضی که دارای ورودی هواست، چهره کاملاً تهاجمی و جذابی را به نمایش می‌گذارند.

 در نمای عقب نیز شاهد طراحی زیبایی هستیم که در اوج ظرافت،از طریق چراغ‌هایLED  باریک ، حالت پیوستگی جذابی به چراغ‌های عقب داده شده است.

lamari

همچنین وجود یک حجم پردازی روی درب صندوق عقب، نمای زیبا و شکیلی را به این کراس اووری‌بخشد. از نظر طراحی لاماری ایما و لاماری ایما هیبرید تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ به عبارت دیگر در نسخه هیبرید، با اندکی تغییرات در مجموعه سپر جلو، سپرعقب و دیفیوزر، شاهد یک خودرو کاملاً خاص تر و البته لوکس تر هستیم.

 به بیان ساده تر در نسخه هیبرید شاهد تغییراتی در سپر جلو هستیم که این تغییرات به بازطراحی کامل سپر جلو ختم می‌شود؛ به این معنا که سپر جلو دارای گوشه‌های تیزی است که با خط کروم روی آن، چهره لوکس تری به ایمای هیبرید می‌بخشد.

 همچنین فرم ورودی هوا درون سپر جلو نیز به شکل خطوط افقی درآمده تا با دو بخش ذوزنقه ای شکل و نصب لیپ سپر الحاقی، چهره اسپرت‌تری به ایمای هیبرید ببخشد.

lamari.ir

 همچنین در نمای جانبی، رکاب‌های خودرو به رنگ مشکی پیانویی درآمده تا با خط کروم روی آن، وقار این کراس اوور دو چندان شود. اما بیشترین تغییر در لاماری ایما هیبرید، مربوط به‌طراحی عقب این خودرو است.

 در این بخش مجموعه سپر به همراه دیفیوزر، کاملاً دستخوش تغییر قرار گرفته است. بر این اساس سپر لاماری ایمای هیبرید در بخش زیرین و ابتدای چراغ‌های عقب، دارای ورودی‌های هوای عمودی است که مجموعه لیپ آن نیز کاملاً تغییر کرده است. این تغییر به طراحی مجدد ورودی‌های هوا در طرفین سپر که فرمت ذوزنقه ای به خود گرفته‌اند، منتهی شده است.

 

lamari.ir

همچنین دیفیوزر حجیم تر و حفظ اگزوز‌های دوبل در طرفین سپر، چاشنی اسپرت و هیجان را در نمای عقب لاماری ایمای هیبرید، دوچندان می‌کند.

لازم به ذکر است در نسخه لاماری ایما استاندارد تنها شاهد اگزوز‌های دوبل در طرفین سپر هستیم. نکته مهم در طراحی بخش عقب ایمای استاندارد و ایمای هیبرید، حفظ اسپویلر الحاقی W شکل است که در بخش میانی آن، چراغ ترمز خودرو تعبیه شده است.

از دیگر تغییرات لاماری ایما هیبرید نسبت به نسخه بنزینی می‌توان به افزوده شدن نشان HEV روی گلگیر‌های جلو اشاره کرد که نشان دهنده هیبرید بودن این خودرو است؛ این نشان در بخش عقب خودرو نیز قرار گرفته است.

نکته بسیار مهم دیگر در طراحی ایمای هیبریدی رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی است که پره‌های آن به دو رنگ مشکی پیانویی و نقر‌ه‌ای مزین شده است که اضافه شدن رنگ قرمز ستار‌ه‌ای پنج پره به این بخش، هیجان را در ایما هیبریدی به اوج خود می‌رساند.

کابین اسپرت تر برای لاماری ایما هیبرید

فضای داخلی لاماری ایما با لاماری ایما هیبرید همانند طراحی خارجی تفاوت چندانی ندارد؛ اما در نسخه هیبرید این کراس اوور سعی شده تا با افزودن رنگ سبز فسفری به تریم داخلی، حس اسپرت بیشتری به سرنشینان القا شود.

در حقیقیت سبک طراحی داشبورد و چیدمان آن در لاماری ایما و لاماری ایما هیبرید مشابه محصولات روز اروپایی است.
بر این اساس حداکثر توان خروجی این موتور بنزینی به ۱۶۸ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن نیز به ۲۸۰ نیوتون‌متر در ۳۵۰۰ (دور در دقیقه) می‌رسد.

 اما نسخه ایما هیبرید دارای یک موتور الکتریکی نیز هست. این موتور الکتریکی می‌تواند 175اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور فراهم آورد.

 بر این اساس یک باتری ۲ کیلووات-ساعتی ۳۴۹ ولت لیتیومی، نیروی لازم برای حرکت در حالت تمام الکتریکی را برای این کراس اوور هیبرید به ارمغان می‌آورد.

 گیربکس مورد استفاده در لاماری ایما هیبریداز نوع DHT است که قدرت را به صورت ترکیبی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. با در نظر گرفتن نصب موتور الکتریکی و توان و گشتاور بالاتر این نسخه، درشرایط رانندگی استاندارد شتاب اولیه صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در 8.1 ثانیه برای این خودرو رقم می‌خورد که نسبت به نسخه لاماری ایما بنزینی حدود 1.4  ثانیه سریعتر است.

lamari

سایر تفاوت‌های لاماری ایما و لاماری ایما هیبرید

از تفاوت‌های دیگر لاماری ایما هیبرید با نسخه استاندارد آن یعنی لاماری ایما می‌توان به‌بهبود هندلینگ این کراس اوور اشاره کرد. در زمان رانندگی با ایما هیبریدی، عملکرد بهتر این خودرو در سرعت ۹۵ کیلومتر برساعت سر پیچ‌ها به خوبی احساس می‌شود. همچنین سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی لاماری ایما هیبرید نیز به مراتب بهتر از نسخه بنزینی این خودرو عمل می‌کند.

در نظر داشته باشید که لاماری ایما هیبرید نسخه ارتقا یافته تری از لاماری ایما است. هر دو خودرو برای خرید یک کراس اوور جذاب پیشنهاد می‌شوند؛ اما اگر خواهان شتاب بهتری هستید، نسخه هیبرید این خودرو گزینه مناسبتری برای خریداست.

طراحی دایره شکل دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع با حجم نسبتاً خاص داشبورد و فضای مینیمال ایجاد شده،حس یک محصول مدرنی را به خوبی در بیننده تداعی می‌کند.

 

بخشنامه پیش ثبت ‌نام خودروی لاماری ایما هیبرید ((HEV-اسفند ماه 1402

در فضای داخلی هر دو خودرو، شاهد حفظ سبک طراحی روز صنعت خودرو، یعنی قرارگیری نمایشگر یکپارچه لمسی برای کلاستر و سیستم اطلاعات – سرگرمی هستیم. به بیان دیگر یک نمایشگر 10.25 اینچی تمام لمسی و رنگی برای کلاستر مقابل راننده و یک نمایشگر 10.25 اینچی دیگر در بخش میانی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی تعبیه شده است.

لاماری ایما هیبرید در بخش قاب دریچه‌های دایره ایی شکل سیستم تهویه مطبوع، رودری‌ها، صندلی‌ها و خط نواری روی داشبورد به رنگ سبز فسفری مزین شده تا حس اسپرت بیشتری به‌سرنشینان خود هدیه کند.

از دیگر تغییرات مهم در طراحی فضای داخلی لاماری ایما هیبرید، دسته دنده کوچک کریستالی است که در نسخه بنزینی آن این دسته دنده با پلاستیک نرم مشکی و آلومینیوم پوشانده شده که البته در هر دو نسخه، شاهد یک دسته دنده کوچک، زیبا و خوش‌دست هستیم.

 به منظور ایجاد هیجان بیشتر در لاماری ایما هیبرید صندلی‌های راننده و سرنشین جلو مشابه صندلی‌های خودروهای سوپر اسپرت طراحی شده است که با غربیلک فرمان دی-کات حس لوکس بودن خاصی را برای راننده تداعی می‌کند.

در دو نسخه ایما و ایما هیبرید غربیلک‌فرمان به‌صورت دی-کات و دسته دنده به حالت کوچک و اسپرت طراحی شده اند تا تجربه هیجان انگیزی به راننده این دو نسخه از لاماری ایما هدیه شود.

lamari.ir

امکانات بیشتر در لاماری ایما هیبرید

لاماری ایما و لاماری ایما هیبرید هر دو کراس اوور‌های اسپرت و به روز بازار ایران هستند که البته به منظور جلب رضایت بیشتر مشتریان و ارائه بالاترین سطح امکانات رفاهی، در نسخه هیبریدی شاهد نصب آپشن‌های بیشتری هستیم.

در لاماری ایما امکاناتی مانند صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت به‌همراه تنظیم گودی کمر، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو در سیستم مولتی مدیا، آینه‌های جانبی برقی، سیستم مولتی‌مدیا با قابلیت اتصال به بلوتوث، فرمان دی-کات مجهز به کلید‌های تنظیم کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع رانندگی، انتخاب حالت رانندگی اکو و اسپرت، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، روشنایی خودکار چراغ‌های جلو، پوشش چرمی صندلی‌ها، قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب، کروزکنترل، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان برقی چندحالته، سیستم پایش فشار باد تایر‌ها، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم تصفیه هوای کابین AQS، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت کنترل لمسی و دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سقف پانورامیک دوحالته به همراه پرده برقی، سنسور پارک عقب، کول باکس و قابلیت اتصال به وایفای نصب شده است.

قیمت لاماری هیبریدی

 در لاماری ایما هیبرید نیز امکاناتی نظیر:

صندلی برقی راننده با قابلیت ۱۰ حالت تنظیم و تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین دوم با چهار حالت تنظیم برقی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو در سیستم مولتی مدیا، آینه‌های جانبی برقی، سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به بلوتوث، فرمان دی-کات با پوشش چرمی و مجهز به کلید‌های تنظیم، دوربین دید عقب با کیفیت HD، دوربین ثبت وقایع رانندگی، انتخاب حالت‌های رانندگی نرمال، اکو و اسپرت، استارت دکمه ها، سیستم ورود بدون کلید، روشنایی خودکار چراغ‌های جلو، پوشش چرمی صندلی‌ها، قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب، کروزکنترل، سیستم هشدار عبور ترافیک عقب، سیستم هشدار انحراف از بین خطوط، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان برقی چندحالته، سیستم پایش فشار باد تایر‌ها، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم تصفیه هوای کابین AQS، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت کنترل لمسی و دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، گرمکن و سردکن اتوماتیک صندلی راننده و سرنشین جلو، سقف پانورامیک با قابلیت SkyLight و قابلیت تنظیم نور، سنسور پارک عقب، کول باکس و قابلیت اتصال به وای فای وجود دارد.

 

lamari.ir

دو قلب برای حرکت

لاماری ایما زیر کاپوت خود یک موتور ۴ سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ ۱۶ سوپاپ با سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر را جا داده است.

این پیشرانه که متعلق به کمپانی میتسوبیشی است، حداکثر می‌تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت را در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و حداکثر ۲۸۵ نیوتون متر گشتاور را در ۴ هزار دور در دقیقه فراهم کند.

این قدرت و گشتاور به کمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه‌تر (WDCT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بر این اساس نسخه هیبرید از مشخصات فنی متفاوت تری برخوردار است؛ زیرا یک موتور ۴ سیلندر ۱۴۹۳ سی سی مزین به فناوری توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر‌ها یکی از موتور‌های ایمای هیبرید را تشکیل می‌دهد.

بر این اساس حداکثر توان خروجی این موتور بنزینی به 168 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن نیز به 280 نیوتون متر در 3500 دور در دقیقه می‌رسد. اما نسخه ایما هیبرید دارای یک موتور الکتریکی نیز هست. این موتور الکتریکی میتواند 174 اسب بخار قدرت و حداکثر 300 نیوتون متر گشتاور فراهم آورد.

 

بر این اساس یک باتری 2 کیلووات-ساعتی 349 ولت لیتیومی، نیروی لازم برای حرکت در حالت تمام الکتریکی را برای این کراس اوور ایجاد می کند. گیربکس مورد استفاده در لاماری ایما هیبرید DHT است که قدرت را به صورت ترکیبی به چرخهای جلو انتقال می‌دهد.

قیمت لاماری هیبریدی

با در نظر گرفتن نصب موتور الکتریکی و توان و گشتاور بالاتر نسخه هیبریدی لاماری ایما، شتاب اولیه صفر تا 100 کیلومتر را در 8  ثانیه طی می کند که نسبت به نسخه بنزینی حدود 2 ثانیه سریع‌تر است.

از تفاوتهای دیگر لاماری ایما هیبرید با نسخه استاندارد آن یعنی لاماری ایما میتوان به بهبود هندلینگ این خودرو اشاره کرد. در زمان رانندگی با ایما هیبرید، بهبود عملکرد این خودرو در سرعت 95 کیلومتر برساعت سر پیچها به خوبی احساس میشود.

همچنین عملکرد سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی لاماری ایما هیبرید نیز به مراتب بهتر از نسخه استاندارد این خودرو است. در نظر داشته باشید که لاماری ایما هیبرید نسخه ارتقا یافته تری از لاماری ایما است. هر دو خودرو برای خرید یک کراس اوور میان سایز جذاب اسپرت به پیشنهاد می شوند؛ اما اگر خواهان شتاب ، تکنولوژِی بهتری هستید، نسخه هیبرید این خودرو گزینه با ارزشی برای خرید است.