lamari

لاماری ایما؛ ایمن ترین کراس اوور مونتاژی ایران

لاماری ایما؛ ایمن ترین کراس اوور مونتاژی ایران

فهرست مطالب

با پیشرفت های تکنولوژیکی های در چند دهه اخیر ، افزایش ایمنی خودروها به هنگام رانندگی در سطح شهر و جاده های بیرون از شهر یکی از مهمترین دغدغه های خودروسازان در طراحی و ساخت محصولاتشان بوده و همواره تلاش کرده اند تا اتومبیل هایی روانه بازار کنند که مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی از ضریب ایمنی لازم برخوردار باشند.

در این میان دو موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه های آمریکا (IIHS) و موسسه اروپایی Euro NCAP از معتبرترین موسساتی هستند که اعتبار آزمایش ها و تست های آنها در مورد خودروهای مختلف نه فقط مورد توجه خودروسازان بلکه مورد توجه عموم مردم است و استناد به نتایج آنها می تواند در کسب اعتماد خریداران و میزان فروش یک محصول نقشی حیاتی بازی کند.

موسسات معتبری دیگری در کشورهای مختلف همچون CHINA NCAP نیز وجود دارند که بیشتر  خودروهای چینی از این موسسه معتبر استانداردهای ایمنی را دریافت می کند.

موسسه ایمنی کشور چین که C NCAP خوانده می شود به منظور ایجاد رقابت بین خودروسازان و اشتیاق برای ساخت خودروهای ایمن تاسیس شده است که شامل تست هایی مانند برخورد کامل از جلو، برخورد از جلو با مانع نرم و برخورد از پهلو می شود و گزارش های این موسسه نشان می دهد که لاماری ایما موفق شد در 21 تست‌های موسسه C-NCAP پنج ستاره ایمنی را دریافت کند.

این شاسی بلند چینی جدید بازار ایران که در واقع مدل ایرانیزه شده دانگ فنگ T5 EVO محسوب می‌شود در سال 2020 میلادی به بازار چین عرضه شد و در کنار ظاهر جذاب و پیشرانه قدرتمند از لحاظ ایمنی نیز در سطح مناسبی قرار دارد. از این رو قصد داریم نتیجه تست تصادف لاماری ایما در موسسه CNCAP را مورد بررسی قرار دهیم.

طبق گزارش منتشر شده، لاماری در این آزمایش تست‌های ترمز اتوماتیک، محافظت از عابر پیاده، برخورد ۴۰ درصدی از جلو، برخورد از کنار، تست کمربند ایمنی و برخورد کامل از جلو را به انجام رساند. این شاسی بلند چینی موفق شد در محافظت از سرنشینان، محافظت از عابر پیاده، ایمنی فعال و سایر تست‌ها نتایج خوبی را کسب کند. در واقع لاماری ایما با امتیاز ۶۵.۵۳۱ و نمره ۹۳.۶۲ درصدی توانست ۵ ستاره ایمنی را از موسسه تصادف تصادف چین دریافت کند.

شرکت چینی دانگ فنگ شاسی بلند T5 EVO را روی پلتفرم EMA طراحی کرده و به همین دلیل این خودرو موفق شد در نسخه 21 تست‌های موسسه C-NCAP که نسبت به قبل سختگیرانه‌تر شدند، 5 ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد. این خودرو با استفاده از آلیاژ آلومینیومی با مقاومت بالا ساخته شده که از توانایی پخش نیروی ضربه در بخش‌های مختلف بدنه بهره می‌برد.

در تولید بدنه لاماری ایما از فولاد با استحکام بسیار بالا استفاده شده که نیروی تسلیم آن 1200 مگاپاسکال عنوان شده که این استاندارد فولاد به کار رفته در بدنه زیردریایی است! لاماری ایما دارای فناوری ترموفورمینگ در تقویت ستون A، تقویت ستون B، ستون درب ها و کفی جلوی خودرو، کفی میانی و سایر قسمت های بدنه استفاده کرده که به موجب آن مقاومت کششی فولاد به کار رفته در آنها به 1500 مگا پاسکال رسیده است. این موضوع سبب می شود که یکپارچگی کابین لاماری ایما پس از تصادف به حداکثر برسد و احتمال ورود آسیب و تغییر شکل کابین پس از ضربه به حداقل می رسد.
در زمینه سیستم های ایمنی فعال لاماری ایما در زمینه تست سیستم کنترل پایداری مورد بررسی قرار گرفت. سیستم ESP یا همان کنترل پایداری لاماری ایما موفق به دریافت امتیاز کامل 4 شد و لازم به ذکر است که توسط معتبرترین شرکت دنیا در این زمینه یعنی Bosch توسعه یافته و تحت همه شرایط عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد.
لاماری ایما
حفاظت از عابران پیاده نیز بخش مهمی از تست ایمنی یک خودرو را تشکیل می دهد. در این تست میزان آسیب وارد شده به پا و سر عابرین پیاده در هنگام برخورد با خودرو بررسی می شود. حالت C شکل و قوس رو به داخل پروفیل جلو لاماری ایما باعث می شود تا در تصادف های با سرعت پایین تا حد زیادی از پای عابرین پیاده محافظت به عمل آید.

لاوه بر محفاظت از پا، محفاظت از سر عابرین پیاده در تصادف نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. کاپوت لاماری ایما از مواد نرم ساخته شده و چراغ های جلو و لوازم بدنه لبه های تیز و زوایای تندی ندارند. همین موارد باعث شده که ریسک آسیب به سر عابرین پیاده در صورت برخورد با سرعت پایین کاهش یابد.

اسکلت کابین این شاسی بلند بسیار مستحکم بوده و طراحان صندلی‌ها را بالاتر نصب کردند تا انرژی جنبشی در تمام نقاط بدنه پخش شود و از تغییر شکل ستون‌ها جلوگیری کند. این سبک طراحی باعث شده تا در تصادف‌ها کمترین آسیب به سرنشینان وارد شود.

لاماری ایما در حال حاضر در تیپ پریمیوم توسط آرین پارس موتور به بازار عرضه می شود و دارای تجهیزات ایمنی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، کنترل خودرو در سرازیری، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز کمکی، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، پایش فشار باد تایرها، سنسور دنده عقب، کروز کنترل، سنسور نور و … است.

سیستم ESP (کنترل پایداری ) لاماری ایما توسط شرکت Bosch توسعه یافته که شاید همین امر سبب شده تا این کراس اوور در این مرحله از تست موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شود.

حفاظت از عابران پیاده نیز بخش مهمی از تست ایمنی یک خودرو را تشکیل می دهد. در این تست میزان آسیب وارد شده به پا و سر عابرین پیاده در هنگام برخورد با خودرو بررسی می شود. حالت C شکل و قوس رو به داخل پروفیل جلو لاماری ایما باعث می شود تا در تصادف های با سرعت پایین تا حد زیادی از پای عابرین پیاده محافظت به عمل آید.

علاوه بر محفاظت از پا، محفاظت از سر عابرین پیاده در تصادف نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. کاپوت لاماری ایما از مواد نرم ساخته شده و چراغ های جلو و لوازم بدنه لبه های تیز و زوایای تندی ندارند. همین موارد باعث شده که ریسک آسیب به سر عابرین پیاده در صورت برخورد با سرعت پایین کاهش یابد.

در لیست مشخصات لاماری ایما یک  یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با تکنولوژی میتسوبیشی دیده می شود که قادر به تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود.میانگین مصرف سوخت این کراس اوور  در 100 کیلومتر سیکل ترکیبی حدود 7.5 لیتر اعلام شده است.

مشخصات فنی لاماری ایما

لاماری ایما را می‌توان قوی‌ترین کراس‌اور 1.5 لیتری بازار ایران قلمداد کرد. چراکه توان 195 اسب‌بخاری و گشتاور 285 نیوتن‌متری آن دست‌کم روی کاغذ بی‌رقیب است. همانطور که انتظار می‌رفت، این پیشرانه نیز با فناوری میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است. جعبه‌دنده لاماری 7 سرعته دوکلاچه و سیستم انتقال قدرت آن FWD محور جلو است.

lamari

اگرچه هنوز اطلاعات مربوط به شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی آن منتشر نشده ولی با در نظر گرفتن این خروجی و لحاظ کردن وزن 1.5 تنی آن می‌توان پیش‌بینی کرد که با خودرویی چابک طرف باشیم.

از دیگر اطلاعات فنی این خودرو می‌توان به مصرف سوخت 7.5 لیتری و باک 55 لیتری آن اشاره کرد. در ضمن بد نیست بدانید فضای قسمت بار ایما 480 لیتر برآورد شده است.

لاماری ایما

بررسی آپشن‌های ایما

در کاتالوگ رسمی این خودرو تجهیزات استانداردی مانند سیستم تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی، رادار پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی، سیستم نگهدارنده در سربالایی، سیستم کمکی در سرازیری، نورپردازی داخلی با 64 رنگ، شش کیسه هوا، پاور ویندوز، سانروف، سیستم صوتی مجهز به نویگیشن، سیستم تشخیص صدا، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده 6 حالته، رینگ آلومینیومی 19 اینچی و فرمان کمکی برقی اشاره کرد.