با پيشرفت هاي تكنولوژيكي های در چند دهه اخیر ، افزايش ايمني خودروها به هنگام رانندگي در سطح شهر و جاده هاي بيرون از شهر يكي از مهمترين دغدغه هاي خودروسازان در طراحي و ساخت محصولاتشان بوده و همواره تلاش كرده اند تا اتومبيل هايي روانه بازار كنند كه مطابق با بالاترين استانداردهاي جهاني از ضريب ايمني لازم برخوردار باشند.
در اين ميان دو موسسه بيمه و ايمني بزرگراه هاي آمريكا (IIHS) و موسسه اروپايي Euro NCAP از معتبرترين موسساتي هستند كه اعتبار آزمايش ها و تست هاي آنها در مورد خودروهاي مختلف نه فقط مورد توجه خودروسازان بلكه مورد توجه عموم مردم است و استناد به نتايج آنها مي تواند در كسب اعتماد خريداران و ميزان فروش يك محصول نقشي حياتي بازي كند.
موسسات معتبری ديگري در كشورهاي مختلف همچون CHINA NCAP نيز وجود دارند كه بيشتر خودروهای چینی از این موسسه معتبر استانداردهای ایمنی را دریافت می کند.
موسسه ایمنی کشور چین که C NCAP خوانده می شود به منظور ایجاد رقابت بین خودروسازان و اشتیاق برای ساخت خودروهای ایمن تاسیس شده است که شامل تست هایی مانند برخورد کامل از جلو، برخورد از جلو با مانع نرم و برخورد از پهلو می شود و گزارش های این موسسه نشان می دهد که لاماری ایما موفق شد در 21 تستهای موسسه C-NCAP پنج ستاره ایمنی را دریافت کند.
این شاسی بلند چینی جدید بازار ایران که در واقع مدل ایرانیزه شده دانگ فنگ T5 EVO محسوب میشود در سال 2020 میلادی به بازار چین عرضه شد و در کنار ظاهر جذاب و پیشرانه قدرتمند از لحاظ ایمنی نیز در سطح مناسبی قرار دارد. از این رو قصد داریم نتیجه تست تصادف لاماری ایما در موسسه CNCAP را مورد بررسی قرار دهیم.
طبق گزارش منتشر شده، لاماری در این آزمایش تستهای ترمز اتوماتیک، محافظت از عابر پیاده، برخورد ۴۰ درصدی از جلو، برخورد از کنار، تست کمربند ایمنی و برخورد کامل از جلو را به انجام رساند. این شاسی بلند چینی موفق شد در محافظت از سرنشینان، محافظت از عابر پیاده، ایمنی فعال و سایر تستها نتایج خوبی را کسب کند. در واقع لاماری ایما با امتیاز ۶۵.۵۳۱ و نمره ۹۳.۶۲ درصدی توانست ۵ ستاره ایمنی را از موسسه تصادف تصادف چین دریافت کند.
شرکت چینی دانگ فنگ شاسی بلند T5 EVO را روی پلتفرم EMA طراحی کرده و به همین دلیل این خودرو موفق شد در نسخه 21 تستهای موسسه C-NCAP که نسبت به قبل سختگیرانهتر شدند، 5 ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد. این خودرو با استفاده از آلیاژ آلومینیومی با مقاومت بالا ساخته شده که از توانایی پخش نیروی ضربه در بخشهای مختلف بدنه بهره میبرد.

لاوه بر محفاظت از پا، محفاظت از سر عابرین پیاده در تصادف نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. کاپوت لاماری ایما از مواد نرم ساخته شده و چراغ های جلو و لوازم بدنه لبه های تیز و زوایای تندی ندارند. همین موارد باعث شده که ریسک آسیب به سر عابرین پیاده در صورت برخورد با سرعت پایین کاهش یابد.
اسکلت کابین این شاسی بلند بسیار مستحکم بوده و طراحان صندلیها را بالاتر نصب کردند تا انرژی جنبشی در تمام نقاط بدنه پخش شود و از تغییر شکل ستونها جلوگیری کند. این سبک طراحی باعث شده تا در تصادفها کمترین آسیب به سرنشینان وارد شود.
لاماری ایما در حال حاضر در تیپ پریمیوم توسط آرین پارس موتور به بازار عرضه می شود و دارای تجهیزات ایمنی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، کنترل خودرو در سرازیری، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز کمکی، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، پایش فشار باد تایرها، سنسور دنده عقب، کروز کنترل، سنسور نور و … است.
سیستم ESP (کنترل پایداری ) لاماری ایما توسط شرکت Bosch توسعه یافته که شاید همین امر سبب شده تا این کراس اوور در این مرحله از تست موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شود.
حفاظت از عابران پیاده نیز بخش مهمی از تست ایمنی یک خودرو را تشکیل می دهد. در این تست میزان آسیب وارد شده به پا و سر عابرین پیاده در هنگام برخورد با خودرو بررسی می شود. حالت C شکل و قوس رو به داخل پروفیل جلو لاماری ایما باعث می شود تا در تصادف های با سرعت پایین تا حد زیادی از پای عابرین پیاده محافظت به عمل آید.
علاوه بر محفاظت از پا، محفاظت از سر عابرین پیاده در تصادف نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. کاپوت لاماری ایما از مواد نرم ساخته شده و چراغ های جلو و لوازم بدنه لبه های تیز و زوایای تندی ندارند. همین موارد باعث شده که ریسک آسیب به سر عابرین پیاده در صورت برخورد با سرعت پایین کاهش یابد.
در لیست مشخصات لاماری ایما یک یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با تکنولوژی میتسوبیشی دیده می شود که قادر به تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود.میانگین مصرف سوخت این کراس اوور در 100 کیلومتر سیکل ترکیبی حدود 7.5 لیتر اعلام شده است.
مشخصات فنی لاماری ایما
لاماری ایما را میتوان قویترین کراساور 1.5 لیتری بازار ایران قلمداد کرد. چراکه توان 195 اسببخاری و گشتاور 285 نیوتنمتری آن دستکم روی کاغذ بیرقیب است. همانطور که انتظار میرفت، این پیشرانه نیز با فناوری میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است. جعبهدنده لاماری 7 سرعته دوکلاچه و سیستم انتقال قدرت آن FWD محور جلو است.
اگرچه هنوز اطلاعات مربوط به شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی آن منتشر نشده ولی با در نظر گرفتن این خروجی و لحاظ کردن وزن 1.5 تنی آن میتوان پیشبینی کرد که با خودرویی چابک طرف باشیم.
از دیگر اطلاعات فنی این خودرو میتوان به مصرف سوخت 7.5 لیتری و باک 55 لیتری آن اشاره کرد. در ضمن بد نیست بدانید فضای قسمت بار ایما 480 لیتر برآورد شده است.
بررسی آپشنهای ایما
در کاتالوگ رسمی این خودرو تجهیزات استانداردی مانند سیستم تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی، رادار پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی، سیستم نگهدارنده در سربالایی، سیستم کمکی در سرازیری، نورپردازی داخلی با 64 رنگ، شش کیسه هوا، پاور ویندوز، سانروف، سیستم صوتی مجهز به نویگیشن، سیستم تشخیص صدا، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده 6 حالته، رینگ آلومینیومی 19 اینچی و فرمان کمکی برقی اشاره کرد.