تفاوت بنزین سوپر و معمولی
پیش از آنکه به تفاوت این دو نوع بنزین بپردازیم بهتر است درباره خود این سوخت مشهور صحبت کنیم. بنزین یکی از مشتقات نفت است که بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتورهای درونسوز بکار میرود. این سوخت شامل مواد آلی همچون هیدروکربنها بوده هرچند یکی از ترکیبات شاخص آن که در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت اکتان است. علاوه بر این مواد دیگری نیز به بنزین افزوده میشوند که از جمله آنها میتوان به رنگ و الکل اشاره کرد.
مهمترین ویژگی بنزین که در واقع سبب ایجاد تفاوت در بنزین سوپر و معمولی میشود عدد اکتان است. عدد اکتان نشان میدهد بنزین در برابر انفجار زودهنگام در سیلندر پیشرانه چقدر مقاومت خواهد داشت. واضح است که انفجار زودهنگام و ناهماهنگ سوخت در پیشرانه خودرو باعث وارد شدن آسیب به آن میشود. برای اندازهگیری عدد اکتان شاخصی بین ۰ تا ۱۰۰ را در نظر میگیرند.
درصورتیکه در بنزین ۱۰ درصد هپتان وجود داشته باشد و ۹۰ درصد بقیه نیز ایزو اکتان باشد عدد اکتان آن بنزین با ۹۰ اعلام خواهد شد. هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان دهنده کیفیت بهتر سوخت بوده و پیشرانه کوبش کمتری خواهد داشت.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که همه پیشرانهها الزامی برای استفاده از بنزین سوپر با عدد اکتان بالاتر ندارند و این بنزین بیشتر برای پیشرانههای مدرن با سیستمهای توربو بکار میرود. در هر صورت باید قبل از استفاده از خودرو با مراجعه به دفترچه راهنمای آن نسبت به نوع سوخت توصیه شده توسط سازنده اطمینان حاصل شود هرچند بهطورکلی استفاده از بنزین سوپر با عدد اکتان بالا مزیتهای بیشتری خواهد داشت. البته برخی کارشناسان اظهار میدارند درصورتیکه مالکان خودروها به بنزین سوپر دسترسی نداشته باشند میتوانند از محلولهایی با نام افزایش دهنده اکتان استفاده کنند.
چنین محلولهایی باعث افزایش عدد اکتان بنزین میشوند هرچند باید صحتوسقم این ادعاها بهصورت علمی و در آزمایشگاههای معتبر ثابت شود. بد نیست بدانید برخی منابع عدد اکتان بنزین معمولی کشور را ۸۷ و بنزین سوپر را چیزی بین ۹۱ تا ۹۵ اعلام کردهاند.
اتحادیه اروپا از چندین سال پیش رعایت استانداردهای آلایندگی خاصی را برای خودروها الزامی کرده است که با نام یورو شناخته میشوند. این استانداردها که از یورو ۱ شروع شده و جدیدترین نسخه آن نیز با نام یورو ۷ تا چند وقت دیگر عملیاتی خواهد شد در کشور ما نیز تا حدی رعایت میشود هرچند هماکنون بالاترین سطح استاندارد موجود برای خودروهای تولیدی و سوخت آنها یورو ۴ است؛ اما تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴ به عدد اکتان و سطح آلایندگی ناشی از استفاده آنها در پیشرانههای بنزینی مربوط میشود. در واقع با استفاده از بنزین یورو ۴ آلایندگیهای کمتری وارد جو خواهد شد. همچنین عدد اکتان بنزین یورو ۴ بالاتر از بنزین معمولی ارزیابی میشود.
مزایا و معایب بنزین معمولی
مزایای بنزین معمولی دلیل اصلی استفاده گسترده از آن در سطح جهان است.
قیمت کمتر: استفاده روزانه از وسایل نقلیه مبحث هزینه و قیمت را بااهمیت میکند، انتخاب یک منبع ارزان در درازمدت صرفه اقتصادی دارد.
دسترسی آسان: بنزین معمولی در هر مکانی قابلدسترسی و خرید است، حتی در روستاهای دور آن را با بشکه عرضه میکنند.
معایب بنزین معمولی دلیل اصلی تحقیق در زمینه گسترش سوختهای سبز و دوستدار محیطزیست است.
درجه بالای آلایندگی: بنزین معمولی در مقایسه با بنزین سوپر آلایندههای بیشتری وارد هوا میکند.
آسیب به خودرو: استفاده از بنزین معمولی احتمال آسیب به قطعات داخلی خودرو را بیشتر میکند.
اگرچه استفاده از بنزین معمولی آسیبهای جبرانناپذیری به محیطزیست وارد کرده، اما به دلیل مزایای آن از محبوبیت زیادی برخوردار است.
مزایا و معایب بنزین سوپر
مزایای بنزین سوپر با پیشرفت تکنولوژی و حضور پیشرانههای قدرتمند در عرصه خودروسازی قابلچشمپوشی نیست.
افزایش عملکرد موتور: استفاده از بنزین سوپر باعث افزایش قدرت و سرعت در پیشرانههای جدید میشود.
آلودگی کمتر: برخلاف بنزین معمولی و آسیبهای جدی آن، این بنزین خطرات کمتری برای محیطزیست دارد
.
افزایش عمر قطعات خودرو: بنزین سوپر به قطعات داخلی خودرو (شمع و انژکتور) آسیب کمتری وارد میکند.
معایب بنزین سوپر دقیقا برخلاف مزیتهای بنزین معمولی هستند.
هزینه زیاد: قیمت بنزین سوپر بهازای هر لیتر در مقایسه با قیمت بنزین معمولی رقم بالاتری است.
دسترسی سخت: خرید بنزین سوپر در شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده بهسختی امکانپذیر است.
تمایل افراد برای استفاده از بنزین سوپر به دلیل هزینه آن زیاد نیست، اما پیشرانههای جدید و دستورالعملی که برای استفاده از این بنزین ارائه دادهاند، مصرف این بنزین را بیشتر کرده است.
روش تشخیص بنزین سوپر و معمولی چگونه است؟
فاکتورهای مشخصی برای شناسایی بنزین سوپر از معمولی وجود دارد. باتوجهبه نکات زیر بهراحتی این دو را از هم تشخیص میدهید.
- تفاوت رنگ: رنگ بنزین معمولی صورتی مایل به قرمز و رنگ بنزین سوپر سبز و سفید است.
- تفاوت نوع گاز: گاز خارج شده از باک بنزین معمولی دور آن را چرب میکند، اما گاز خارج شده از بنزین سوپر خشک است.